fbpx

Jak zaplanować premierę?

W tym tekście wyjaśnię, czym jest premiera w serwisach cyfrowych oraz premierowy singiel. Przejdziemy także krok po kroku przez wszystkie etapy planowania premiery singla. Dowiesz się, czym są metadane, czego potrzeba by zrobić dostawę treści do Spotify, Tidal i innych serwisów cyfrowych oraz co możesz zrobić by serwisy i fani dowiedzieli się o Twojej premierze.

Definicja „premiery”

Premierą utworu lub albumu w serwisach cyfrowych nazywamy moment publikacji materiału w serwisach (Spotify, Tidal, Apple Music, Amazon Music, Deezer, YouTube itp.). Serwisy publikują utwory po północy w dniu ustalonej premiery. Czyli, jeśli planujemy publikację na piątek 28 stycznia, utwory pojawią się w serwisach w nocy z czwartku na piątek (najpewniej między 24:00 a 1:00).

Należy pamiętać, że utwór jest „premierowy” tylko, jeśli nie był wcześniej wydany w serwisach cyfrowych. I to takich utworów dotyczy ten tekst. W przypadku przeniesień katalogu i ponownej dostawy treści, procedury wyglądają inaczej. Ubiegając pytania – zdjęcie i ponowne wgranie utworu, z nowym kodem ISRC/UPC, z dodaniem sekundy ciszy na końcu nie przejdzie. Sytuację może (ale nie musi!) uratować nowy master, nowa wersja utworu.

Po co planować?

Jak wiesz, utwór lub album można wrzucić do serwisów cyfrowych praktycznie z dnia na dzień. Dlaczego więc mówimy o planowaniu premiery? Mamy szereg powodów! Oto najważniejsze z nich:

1. Planując premierę utworu, dajesz sobie czas na zorganizowanie dodatkowych działań promocyjnych wokół premiery. Mowa tu o przygotowaniu notki prasowej, zrobieniu zdjęć, przygotowaniu wideo, poinformowaniu mediów, stacji radiowych.
2. Dajesz czas dystrybutorowi, by mógł bezbłędnie zrobić upload treści – techniczne wrzucenie muzyki do serwisów cyfrowych może trwać do kilku dni (zależy to od dystrybutora oraz od daty premiery – przykładowo w Święta serwisy mają opóźnienia).
3. Dajesz czas serwisom, by zapoznały się z nadesłanym materiałem muzycznym i innymi materiałami promocyjnymi związanymi z premierą. Jeśli tego nie zrobimy, ograniczasz swoją szansę na playlisty do minimum.

 

Każdy potrzebuje CZASU! Tylko na co ten czas?

Za moment omówimy sobie proces planowania premierowego singla (wcześniej niewydanego utworu). Zaznaczam singla, bo w przypadku albumu potrzeba więcej czasu, a sam proces wygląda nieco inaczej. By poprawnie dostarczyć utwór i zrealizować działania promocyjne potrzeba ok. 4 tygodni. Ten okres podzieliłam na cztery etapy, byś mógł zaplanować swoją pracę.

Ruchem poprzedzającym cały proces jest znalezienie dystrybutora cyfrowego – na ten temat przeczytasz więcej tutaj: „Jak wybrać dystrybutora cyfrowego?”

Pierwszy etap to „łatwe początki”, cztery tygodnie przed premierą.

Na tym etapie powinieneś zatroszczyć się o:
• ustalenie co konkretnie chcesz i możesz zrobić (np. czy planujesz wideo do piosenki, czy może sesję zdjęciową),
• przygotowanie notki prasowej – poniżej tej sekcji znajdziesz kilka wskazówek jak ją stworzyć,
• określenie budżetu na reklamy i kanałów komunikacji w mediach.

Co ja, jako dystrybutor, wtedy robię (działam w ramach dystrybucji inharmony)?
• Informuję serwisy o nadchodzącej premierze,
• rozmawiam o możliwościach promocyjnych w serwisach.

Dodatkowo wspólnie ustalamy czy i jakie inne akcje promocyjne będą przeprowadzane — płatne i bezpłatne (w inharmony oferujemy takie kampanie).

Notka prasowa i zdjęcia powinny być wysłane albo z dostawą ale chwilę po niej. Wysyłanie tych materiałów dzień przed premierą nie ma sensu – dystrybutor i tak nic z nimi nie zrobi. Zdjęcia są potrzebne do: ewentualnych okładek w serwisach, sociali dystrybutora i serwisów, ewentualnych publikacji prasowych. Ważne jest, by na zdjęciach artysta był… do rozpoznania. Mowa tu o wyraźnej twarzy, niezasłoniętej głowie, wysokiej jakości zdjęcia.

 

 

Jak napisać notkę prasową?
Notki należy tworzyć do każdej premiery, dzięki temu mam się czego chwycić, prosząc o wsparcie w serwisach. Notka będzie Ci również potrzebna, jak będziesz wysyłał informację o premierze do dziennikarzy/portali muzycznych.

Taka notka powinna mieć kilka zdań i zawierać:
– informację o artyście – imię, nazwisko, wiek, czym się zajmuje, gdzie mieszka, czego słucha, czym się inspiruje, czy kogoś podziwia,
– informacje o planach – czy teraz wydawany jest tylko singiel, czy to początek bądź część czegoś większego; jakie koncerty są w planach, featy, inne ciekawostki,
– informacje o osiągnięciach – tu powinno się znaleźć cokolwiek wyróżniającego artystę; może dostał jakąś nagrodę, wygrał konkurs, wyprzedał sto koncertów, zagrał support przed kimś znanym, współpracuje z jakimś znanym producentem itp.,
– informacje o piosence – o czym jest tekst, co artysta chce przekazać, co go zainspirowało do napisania tekstu/muzyki, ciekawa historia związana z utworem,
– zdjęcia w pionie i poziomie w dobrej jakości (nie okładka, zwykłe zdjęcie).

Drugi etap to „dostawa”, na trzy tygodnie przed premierą.

Obecnie priorytetowe premiery zapowiada się ok. 3 tygodni przed premierą. Z takim wyprzedzeniem utwór powinien być już dostarczony i czekać ma premierę. 

Na tym etapie powinieneś zatroszczyć się o:
• przygotowanie pliku wave okładki i metadanych utworu i wysłanie ich do dystrybutora (o metadanych znajdziesz kilka słów pod tą sekcją). Bez tych trzech elementów nie da się zrobić dostawy do serwisów cyfrowych,
• wspólnie z dystrybutorem (czyli np. ze mną) ustalasz dokładną datę premiery (to kolejny element, którego nie da się pominąć).

Co ja, jako dystrybutor, wtedy robię?
• Sprawdzam pliki oraz metadane i wysyłam dostawę na kilkaset serwisów muzycznych na świecie,
• rozwiązuję ewentualne problemy techniczne (pojawiają się szczególnie u osób pierwszy raz dostarczających do serwisów),
• pomagam Ci zweryfikować profil artysty w Spotify lub na Apple Music, byś miał dostęp do swoich statystyk i edycji profilu,
• na podstawie informacji o premierze uzupełniam profil o bio, zdjęcia, połączenie z social mediami,
• przygotowuję link pre-save, dostępny kilka dni po dostawie,
• ustalam działania promocyjne w serwisach, wypełniam formularze promocyjne (co jest możliwe dopiero po kompletnej dostawie).

Jeśli to Twoje początki z dystrybucją cyfrową muzyki zapewne zastanawiasz się, czym są metadane. To informacje o utworze, m.in. o jego autorach, kompozytorach, o właścicielach praw, organizacjach rozliczających tantiemy, wydawcy. W nich również zawarte są kody ISRC (kod identyfikacyjny do konkretnego wave’a) oraz UPC (kod kreskowy produktu). Metadane wydają się często nieistotne, ale to pozory. To na ich podstawie rozliczane są tantiemy autorskie, to one są tzw. „kredytami” autorów, które poświadczają o tym, kto faktycznie stworzył i wydał. Bez tych informacji nie da się zrobić dostawy treści.
Przekazywanie metadanych dystrybutorowi może odbywać się na różne sposoby: część ma swoje platformy online, inni proszę o metryki lub formularze w excelu.

„Komunikacja”, na 2 tygodnie przed premierą.

Na tym etapie powinieneś zatroszczyć się o:
• ogłoszenie nadchodzącej premiery w social mediach (np. kampania pre-save),
• przeprowadzenie ewentualnych konkursów/ innych akcji promocyjnych i marketingowych ustalonych na poprzednim etapie,
• dodatkowe działania promocyjne adekwatne do Twoich kanałów komunikacji i budżetu.

Co ja, jak dystrybutor, wtedy robię?
• kontynuuję zadania rozpoczęte na etapie dostawy,
• nadal trwa proces zgłoszeń do promocji, kontynuuję więc rozmowy z serwisami dotyczące premiery i ewentualnych playlist,
• pilnuję, by nasza dostawa pojawiła się tak, jak tego chcemy,
• wspieram Cię w komunikowaniu premiery i optymalizacji działań.

Na tym etapie kluczowa jest Twoja aktywność w social mediach oraz na kanale YouTube (oraz karcie społeczność, shortsach). Nie bój się, że wkurzysz ludzi spamem. Informacji w internecie jest tyle, że ciężko się przez nie przebić. Dlatego musisz być aktywny!

By maksymalnie wykorzystać potencjał, powinieneś:

• stworzyć wydarzenie na FB, zamieść w nim link i zachęcić fanów/ znajomych do zapisywania się na premierę. Będziesz tam też publikował ciekawostki o premierze,
• przy każdym poście/stories informować o możliwości zapisu na premierę, koniecznie dodawaj linki pre-save w storiskach,
• możesz promować post, w którym zachęcasz do zapisania się na akcję,
• zadbaj również o swój kanał YouTube i swoją stronę www – zaktualizuj zdjęcia, opisy, kartę społeczność.

Niezależnie od tego, czy masz duży, czy mały kanał na YouTube, warto aktywizować swoich fanów poprzez kartę społeczność oraz publikowanie dodatkowych materiałów wokół premiery. Nie spodziewaj się, że kanał urośnie szybko sam. YouTube to serwis, który promuje klikające się treści, reaguje na trendy, i wspiera twórców, którzy na nie odpowiadają i często publikują filmy. Twoja aktywność na YT zależy od Twoich celów.

Jeśli nie masz czasu, wybierz jedną, główną platformę, na której obecni są Twoi fani i tam wrzucaj najwięcej informacji.

Czwarty etap to „Premiera”, czyli dzień publikacji utworu.

Na tym etapie powinieneś zatroszczyć się o:
• ogłoszenie premiery na wszystkich mediach społecznościowych,
• zaproszenie znajomych do posłuchania utworu,
• koordynowanie kampanii promocyjnej.

Co ja, jako dystrybutor, wtedy robię?
• Wysyłam link zbiorczy smart-link,
• Wysyłam linki promocyjne.


Jak widzisz, jest wiele do zrobienia przed samą datą publikacji. Powyższe kroki to tylko przykłady działań, jakie wykonuje się podczas planowania premiery. Jeśli chcesz, by Twoje utwory miały szansę pojawić się na playlistach w Spotify, Tidal czy Apple Music musisz dać sobie, dystrybutorowi i serwisom CZAS. Oczywiście są wyjątki od normy, ale dopóki nie masz zasięgów jak Adele, to lepiej przestrzegaj zasad. Pamiętaj, że zarówno dystrybutor, jak i pracownicy w serwisach streamingowych to ludzie, który doceniają, że szanujesz ich pracę oraz planujesz premiery tak, by współpraca była przyjemna.

 

Po premierze warto skupić się na kampaniach marketingowych promujących Twoją muzykę i sociale.