Dlaczego dystrybucja muzyki jest ważna dla każdego artysty niezależnie od tego, czy jest raperem, czy tworzy muzykę klasyczną?
Dystrybucja cyfrowa muzyki, innymi słowy sprzedaż muzyki w internecie, jest najszybciej rozwijającą się gałęzią biznesu muzycznego. Z roku na rok stanowi coraz większy procent rynku, a w sytuacji, kiedy nie można grać koncertów, obok tantiem staje się głównym źródłem utrzymania.
Jeśli potrzebujesz dowodów liczbowych to: w 2020 roku na rynku światowym streaming jako jedyna gałąź branży odnotował wzrost przychodów. Wzrost wyniósł 19,9% w stosunku do roku poprzedzającego. W 2021 roku sprzedaż cyfrowa przegoniła sprzedaż fizyczną w Polsce i stanowiła ponad 50% sprzedaży muzyki w naszym kraju. Po szczegóły zapraszam tutaj: https://gmr2021.ifpi.org/report
Kto zarabia z dystrybucji cyfrowej?
W największej części jest to wydawca (osoba/firma, która dostarcza muzykę bo jest właścicielem fonogramu), potem twórca muzyki i tekstu (oprócz sprzedaży rozliczane są także tantiemy np. z ZAiKS). Nie dajcie się zwieźć wielkim słowom typu „wydawca”. Nie znaczy to bowiem, że musi za Wami stać wytwórnia muzyczna. Sami możecie zostać swoimi wydawcami, wystarczy zawrzeć umowę z dystrybutorem (ja działam w ramach inharmony) lub dostarczyć swój utwór przez platformę agregującą treści (CD Baby, Tune Core, Distro Kid itp.). W praktyce, jeśli sam się wydajesz, a do tego tworzysz swoją muzykę i piszesz teksty to cały przychód (najczęściej pomniejszony o prowizję dystrybutora) zostaje dla Ciebie.
Tak jak już wyżej wspomniałam, dystrybucja jest odrębną gałęzią branży. Podpisując umowę z dystrybutorem, w zakres takiej współpracy wchodzi dostarczenie utworów do serwisów cyfrowych (Tidal, Spotify, YouTube Music, Apple Music i wiele innych), a nie np. management czy booking koncertów. Zawsze warto pytać u dystrybutora do ilu sklepów dostarcza treści – my w ramach inharmony sprzedajemy Twoją muzykę w ponad 200 sklepach.
Obecnie większość wytwórni oferuje współpracę w znacznej mierze, jeśli nie wyłącznie, opartą na dystrybucji cyfrowej. To się po prostu tym firmom najbardziej opłaca. Jeśli wytwórnia daje Wam w zamian możliwości promocyjne lub ekstra kontakty to zapewne warto skorzystać. Jeśli nie, to po co oddawać komuś część swojego tortu? 🙂
Nie ma jednej dobrej drogi, sprawdźcie koniecznie artykuł o tym jak wybrać dystrybutora, to może Wam rozjaśnić temat. Najważniejszą kwestią zawsze jest zdefiniowanie czego Tobie potrzeba.